MAG PLUS ENTERPRISE

MAG PLUS ENTERPRISE
MEMBEKAL,MENGEDAR & MENJUAL MAKANAN / MINUMAN KESIHATAN

Rabu, 27 Julai 2011

PANTANG LARANG DALAM RAWATAN HOMEOPATI

Terdapat beberapa pantang larang yang perlu diikuti oleh pengguna apabila mengambil rawatan homeopati bagi mengekalkan keberkesanan penawar. Antara pantang larang itu ialah ;
1. Penawar hendaklah dimakan ketika perut kosong dan mulut hendaklah bersih. Jangan makan atau minum dalam masa setengah jam sebelum atau selepas mengambil ubat homeopati.
2. Sewaktu mengambil ubat, sebolehnya jangan terkena jari. Gunakan tudung botol ubat untuk memasukkannya ke dalam mulut.
3. Elakkan daripada minum kopi ,teh , kopi segera dan bahan lain yang menggunakan kafeina. Elakkan juga merokok kerana bahan - bahan ini ( termasuklah nikotin) boleh menghilangkan kuasa penawar ubatan homeopati.
4. Ubat - ubat homeopati sangat sensitif terhadap suhu panas dan bau - bau yang kuat seperti minyak wangi dan rempah. Tutup botol penawar kemas - kemas setelah digunakan.
5. Jauhkan ubat daripada kapur barus dan yang sama jenis dengannya.
6. Elakkan memakan makanan bercuka dan masam.
7. Jauhkan ubatan daripada semua jenis minyak angin. Jika perlu menggunakannya , jarakkan jangka masa penggunaan dengan pengambilan ubat.
8. Elakkan mengambil bahan lain yang mengandungi bahan dadah dalam masa rawatan.
9. Ubat homeopati bekerja lebih berkesan sewaktu perut kosong. Oleh itu ,ambillah ubat 1/2 jam sebelum makan atau minum.
10. Elakkan daripada terdedah pada haba atau cahaya kuat.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan